Snelle groeiers kunnen razendsnel krimpen.

Snelle groeiers kunnen razendsnel krimpen.

Na bijna 40 jaar binnen de financiële sector gewerkt te hebben, heb ik veel ondernemingsplannen voorbij zien komen. In alle sectoren, bijna allemaal gericht op stevige groei. Bij al deze plannen was een begroting toegevoegd, en die hadden allemaal een ding gemeen: ze kwamen per definitie niet uit! Overigens bleek achteraf wel een bepaalde lijn herkenbaar. De inkomsten lagen vaak lager dan begroot en de uitgaven hoger. Niet altijd overigens.

Laat ik jullie meenemen in enkele mooie ervaringen die ik gedurende de voorbije 40 jaar heb opgedaan.

Als voorzitter van de kredietcommissie kreeg ik financieringsaanvragen voorgelegd waarover besluiten moesten worden genomen. In een enkel geval sprak ik ook de betreffende ondernemer. De aanvraag van een melkveehouder was zo’n geval. De betreffende man was bijna 50 jaar oud en een van de kinderen was de beoogde opvolger. Vader had weliswaar een financieel gezond bedrijf opgebouwd, maar het was niet meegegroeid met de ontwikkelingen in de markt. Hij had ± 60 melkkoeien, en zijn plan was om dit aantal te laten groeien. Omdat de opvolger inmiddels 25 jaar was, moest dit snel worden gerealiseerd, en hij had dan ook een plan uitgewerkt om in 3 jaar tijd door te groeien naar maar liefst 180 stuks melkvee. Een verdrievoudiging! Dat terwijl hij zijn bedrijf de voorbije 20 jaar had onderhouden, maar nauwelijks in omvang laten toenemen. Op mijn vraag waarom in korte tijd zo’n forse groei was het antwoord: ‘We gaan melkrobots inzetten en elke robot kan ± 60 koeien verzorgen. Wanneer ik 3 robots inzet, is dat efficiënter dan 2 en neemt onze winst toe.’ Toen ik vroeg waarom hij dan niet ging voor 240 koeien keek hij mij enigszins verbaasd aan. Het proces om te groeien, maar ook het sterk toegenomen bedrijf vergde een managementstijl die noch de ondernemer, noch zijn opvolger in zich had. We hebben hem gelukkig kunnen behoeden voor een grote vergissing.

Een ander voorbeeld betreft een onderneemster in de damesmode.

Ze had een uiterst succesvolle winkel, en haar ondernemersbloed bracht het plan op om op een andere plaats een tweede vestiging te openen. Ze had al een locatie gevonden en ondernemersplannen uitgewerkt. Samen met haar adviseur had ze hierbij rekening gehouden met een wat lager resultaat dan in de bestaande winkel. Niet alleen moest in de nieuwe winkel het klantenbestand nog worden opgebouwd, ook was ze meer afhankelijk van in te huren medewerkers. Ze kon tenslotte niet overal tegelijk zijn. Haar plan was om 3 dagen per week in de nieuwe winkel te zijn, terwijl de rest van de week in haar bestaande vestiging zou worden doorgebracht. Zoals gezegd; er was sprake van een uiterst succesvolle winkel. Het weigeren van de financiering lag dan ook niet voor de hand en de opgestelde  prognose was realistisch. Toen ik haar enkele jaren na de opening sprak, was ze echter minder enthousiast. Het pendelen tussen de beide zaken brak haar op, evenals het constant zoeken naar goed personeel dat succesvol kon werken zonder permanent toezicht van de onderneemster. De oorspronkelijke prognoses bleken inderdaad realistisch geweest te zijn: het resultaat van beide zaken lag beduidend onder het niveau van de oorspronkelijke winkel.

Maar de ondernemer die zijn bedrijf (een goed renderende detailhandel) wilde uitbreiden met andere vestigingen is uitermate succesvol gebleken.

In elke winkel is inmiddels een locatiemanager gesitueerd waarmee zeer frequent overleg gevoerd wordt. Ook de locatiemanagers onderling vergelijken hun cijfers en stimuleren elkaar tot betere prestaties. De cijfers zijn tenslotte prima met elkaar vergelijkbaar. De werkzaamheden van de ondernemer zijn inmiddels wel sterk gewijzigd. Daar waar hij vroeger iedere dag op de werkvloer te vinden was, bevind hij zich nu veel meer op kantoor in overleg. Hij geniet van die nieuwe rol die prima bij hem past. Een ondernemer die duidelijk de juiste keuze heeft gemaakt.

Snelle groei is niet voor elke ondernemer de juiste keuze.

Voer tijdig een eerlijk en oprecht gesprek over de te volgen strategie waarbij niet alleen de onderneming tegen het licht wordt gehouden, maar zeker ook de ondernemer. Ik ben graag bereid mijn ervaring in te brengen en een gesprek aan te gaan.

Neem vrijblijvend contact op.